Hoe je een onweerstaanbaar aanbod aan diensten creëert

In mijn vorige artikel liet ik je zien ‘Hoe je meer ‘JA’s krijgt op de je aanbod’. Het is dan natuurlijk wel goed om vooraf te weten wat jouw eigen aanbod is!

Veel kennisondernemers worstelen met deze vraag. Ze werken veel “op maat” en richten zich op verzoeken van de klant. Hierin schuilt het gevaar dat ze “klussen” gaan uitvoeren voor een klant. Ze verkopen niet hun eigen aanbod.

Het belangrijkste probleem van een wisselend aanbod is: het kost je verschrikkelijk veel tijd en energie. Je pakt teveel verschillende projecten (op maat) aan om geld te verdienen en verliest je focus. Je moet jezelf steeds opnieuw voorbereiden en inlezen. Je aanbod is niet “herhaalbaar”. Je inkomen is bovendien vaak niet voorspelbaar en wisselt per opdracht.

Het kan ook anders! 

Je eigen aanbod standaardiseren en herhaalbaar maken maakt je een succesvolle ondernemer

 Ontwerp een Marketingpiramide

Praktisch definitie:
Een weergave van je productenaanbod

Waarom is een Marketingpiramide zo belangrijk?

  • Het geeft de prijs en serviceniveaus aan van de manier waarop je werkt.
  • Het maakt duidelijk hoe klanten van het ene naar het andere aanbod kunnen stromen, waardoor je ze langer kunt behouden.
  • Je maakt een duidelijke jaarplanning van je productenaanbod (o.b.v. jouw bedrijfsvisie).
  • Het geeft inzicht in wat je per jaar gaat aanbieden en wat je ermee gaat verdienen.
  • Je houdt focus.
  • Je gaat bewuster om met jouw kostbare tijd en energie!

Werk alleen nog maar 1-op-1 voor de hoogste prijs
Bewaar je 1-op-1-tijd voor een selecte groep klanten die daarvoor een zeer goede prijs betalen. Zo laat je jouw kennis maximaal renderen!

Creëer een serie van diensten (waaronder een aantal waardevolle groepsprogramma’s; trainingen/ workshops).
Ontwikkel een visie op hoe je klanten van het ene naar het andere kunt leiden, zodat je niet iedere klant altijd opnieuw hoeft te werven. Daaraan gaat veel energie verloren, die je nu nuttiger besteedt.

Succesfactoren Marketingpiramide: 

  • Begin altijd bovenaan om je high end producten te bepalen
  • In het begin beperk je je tot 1 dienst per niveau.
  • Voeg daarna andere diensten toe.

Stappen om gericht je Marketingpiramide te ontwerpen: 

  • Begin altijd je high-end aanbod. Dit is het hoogst geprijsde aanbod waarbij je individuele tijd verbonden is. Je levert veel resultaat.
  • Bepaal vervolgens je low-end producten. Dit zijn vaak gratis diensten/producten.
  • Bepaal vervolgens je middle-end producten. Dit zijn producten die opschaalbaar zijn, omdat je individuele tijd er niet voor nodig is. Je kan dus makkelijk opschalen van 1 naar meer personen. Denk hierbij aan een seminar of workshop (online/live). De inhoud en voorbereiding blijft hetzelfde en tevens je kan steeds meer mensen tegelijkertijd helpen.
  • Vul rechts naast de piramide in, wat de prijzen zijn van je diensten.
  • Vul vervolgens in hoeveel klanten je nastreeft per product.
  • Bepaal nu hoeveel je per product gaat verdienen.
  • Bepaal zo je inkomstendoel.

Het is geweldig om te zien, hoe trots veel van mijn klanten nu op hun eigen aanbod zijn.
Ze voeren geen klussen meer uit en zijn niet meer bezig met declarabele uren….
Nee, ze zijn hardcore fan van hun eigen aanbod!
Ze bepalen zelf, hoe zij resultaat leveren! Ze zijn tenslotte niet voor niets de specialist!