5 manieren om een ‘schrijfblokkade’ te overwinnen!

Herken je dat gevoel?

Je hebt geen inspiratie.
Maar je weet ook dat het weer tijd is voor het schrijven van je e-zine…….

Je lezers regelmatig voorzien van een e-zine met waardevolle kennis en inzichten is erg belangrijk voor de groei van je bedrijf!

  • Je informeert jouw (potentiële) klanten over feiten die ze misschien niet weten over het onderwerp, óf je laat je klanten anders naar bekende feiten kijken.
  • Je beschrijft gemeenschappelijke problemen of uitdagingen waar jouw klanten mee worstelen.
  • En het positioneert jouw product of dienst als de oplossing!

Dat gezegd hebbende, deze e-mail gaat NIET over de inhoud van jouw e-zine en marketing.

Het gaat over de meest voorkomende belemmering om een e-zine te creëren: Een ‘schrijfblokkade’!!

Kun jij raden wat vandaag mijn inspiratie voor deze e-zine was? 😉

Wanneer ik normaal gesproken ga zitten om je te schrijven, ben ik vrij geïnspireerd. Maar er zijn momenten dat ik even geen ‘uitgangspunt’ of ‘haakje’ kan bedenken om mijn verhaal aan op te hangen.

Hier zijn 5 dingen die ik doe, om toch door te gaan, wanneer de inspiratie niet meewerkt.

  1. Een vriend bellen. Vaak praat ik kort over de acties waar ik mee bezig ben, mijn doelen en vertel ik waarom ik zo enthousiast ben over een dienst. Het helpt mij enorm om “hardop na te denken”.
  1. Het bewerken van eerdere content. Het maakt niet uit wat voor content het is!
    Het bewerken van bijvoorbeeld een oude e-mail of artikel stimuleert de gebieden van je hersenen die taal en creativiteit controleren.
  1. Maak een hele pot koffie! Ik hou van koffie en cafeïne maakt alles beter ;)… maar de werkelijke tip is eigenlijk: het doen van een fysieke taak. Die van mij is vaak koffie zetten. Het is een ritueel dat ik uitvoer voordat ik ga zitten om te schrijven.
    Het ontwikkelen van een ritueel rond het creatieve proces helpt je aan de juiste mindset voor het schrijven.
    Denk hierbij aan het luisteren naar een bepaald soort muziek, zitten in je luie stoel of het dragen van je favoriete sokken.
  1. Praat met een (potentiële) klant. Heb een gesprek met iemand uit jouw doelgroep. Probeer niet te verkopen maar wees oprecht nieuwsgierig! Luister naar het verlangen van je klant, de angsten en doelen. Mooie gesprekken met je klant zorgen voor nog meer empathie. Dit inlevingsvermogen helpt enorm bij het creëren van nieuwe content.
  1. Slaap er een nachtje over! Hoewel je dit zou kunnen zien als ouderwets uitstel, soms is een frisse start alles wat je nodig hebt!

De allerbeste manier om een schrijfblokkade te overwinnen?!
Vermijdt het!

Zorg voor focus binnen jouw bedrijf en ontwerp een heldere jaarplanning!
Met een duidelijke planning weet je precies welke inhoudelijke content je wanneer moet ontwikkelen en voor wie je deze content schrijft!

En?….. Waar ga jij deze week over schrijven?!