Verhoog jij morgen ook je prijzen?

Afgelopen week ben ik met een groep ambitieuze ondernemers mijn 6 maanden programma gestart. Tijdens de live Masterclasses kwam al snel het onderwerp ‘de juiste prijs voor je dienst bepalen’ aan de orde.

Veel (kennis) ondernemers vinden het lastig om de waarde van hun aanbod te bepalen en vragen vaak (te) lage prijzen voor hun diensten. Wanneer ik hen vraag wat maakt dat zij hun dienst laag prijzen, krijg ik vaak als antwoord: “Ik help mensen en dat is toch het belangrijkste?”.

Maar is het waar dat je mensen werkelijk goed ‘helpt’ door het vragen van (te) lage prijzen? 

Ik denk dat dit niet klopt.

  • Wanneer een ondernemer (te) lage prijzen vraagt voor zijn dienst kan hij het hoofd nauwelijks boven water houden. Te weinig omzet is 1 van de meest voorkomende redenen waarom veel ondernemers al na 1 jaar moeten stoppen met hun bedrijf. Wat ik ontzettend zonde vind!
    Ze moeten terug in loondienst en kunnen zo helemaal geen mensen meer helpen met hun fantastische expertise en creatieve ideeën.
  • Wanneer een ondernemer (te) lage prijzen vraagt voor zijn dienst vergeet hij vaak hoeveel hij zelf al in zijn vak heeft geïnvesteerd!
    Hij heeft duizenden uren geleerd, honderden boeken en artikelen gelezen, enorm veel opleidingen, trainingen, coaching gevolgd om op dit niveau te komen! Deze enorme kennis, geleerde vaardigheden en positieve gedachten zijn super waardevol voor anderen!

Waarom zou je dit “zomaar weggeven”?

Als men een fietsenwinkel binnenstapt, vraagt men toch ook niet “Ah joh, kan je mij die fiets niet even gratis meegeven?”.

Toch is men geneigd om dit wel tegen kennisondernemers te zeggen: “Ah joh, kan je mij niet even wat gratis advies geven?”.

Wij zijn van nature ‘gevers’ en het is dan ook verleidelijk om advies of snel wat coaching te bieden. 

Ik zeg niet dat je mensen nooit gratis mag helpen.

Als je dat doet, ben je er dan bewust van en laat je niet verleiden om je kennis zomaar weg te geven! Die kennis is namelijk enorm waardevol.

Men vraagt je hulp niet voor niets.

  • Wanneer een ondernemer (te) lage prijzen vraagt voor zijn dienst, is de klant vaak minder gemotiveerd.
    “No pay, no pay attention”.
    Dit zorgt er vaak voor dat een klant andere prioriteiten stelt, sneller een afspraak verzet of zelfs vergeet, niet komt opdagen en geen tot weinig resultaat behaalt.
  • Wanneer een ondernemer (te) lage prijzen vraagt voor zijn dienst, wordt de klant ook minder getriggerd om na te denken over zijn volgende stap. Door goede prijzen te vragen, zal een klant serieus nadenken over zijn verlangen. Wil hij dit echt? Vindt hij het belangrijk genoeg? Je zal je klant echt prikkelen om verantwoordelijkheid te nemen, in actie te komen, over weerstanden heen te komen om een volgende stap te zetten.
  • Wanneer een ondernemer (te) lage prijzen vraagt voor zijn dienst, zal er op zeker moment ook een onbevredigend gevoel optreden. Je hebt een klant binnen gehaald. Daarna merk je snel dat je ontzettend veel voor deze klant doet en er zelf niet genoeg financiële vrijheid aan overhoudt.

Wanneer een klant wel een goede prijs betaalt, zit de actie erop!

Je kan veel exclusieve en meer diepgaande kennis en vaardigheden aanbieden.

Je bent super gemotiveerd en levert uitstekende kwaliteit. Je ontdekt dat dit een houding is, die je zelf ook bij je klanten wilt zien. 

Neem jezelf en jouw bedrijf serieus.
Neem het besluit dat je het waard bent. 

Zie daarnaast ook de waarde van andere ondernemers. Vind het normaal dat zij goede prijzen vragen. Met deze gedachte wordt het makkelijker om zelf ook de juiste prijs voor je aanbod te vragen!

Wil je:

  • dat jouw klant investeert in zichzelf?
  • dat jouw klant commitment toont en gemotiveerd is?
  • dat je klant jouw aanbod serieus neemt?
  • financiële vrijheid ervaren en onbezorgd ondernemen?

Dan daag ik je nu graag uit……;)

Verhoog vanaf morgen al je prijzen met 10%.

Gewoon omdat het kan en jij het waard bent!

Doe je mee?!

Motiverende groet,

Mandy Voncken