Ben jij eigenlijk (nog) wel verliefd op je klant?!

Liefde voor wat je doet is een van de sterkste krachten die je kan inzetten om klanten aan te trekken.
Maar hoeveel van deze kracht zit er in jou? Ben je eigenlijk wel verliefd op je klanten? Of ben je soms een beetje blind van verliefdheid op ‘de inkomsten’ die een klant met zich mee brengt?

Veel zzp-ers die ik spreek, vinden het moeilijk om echt voor hun ideale klant te kiezen. Ze werken voor verschillende doelgroepen. Daar zitten leuke klanten tussen maar ook zeker minder leuke klanten. Ze zijn bang dat wanneer zij alleen voor de leuke klant kiezen, zij inkomsten gaan verliezen. Ze willen niemand “uitsluiten”.

Kiezen lijkt in eerste instantie ook niet aantrekkelijk. Het zorgt namelijk voor KIESPIJN! Om echt onvoorwaardelijk te kiezen, moet je soms afscheid nemen van (oude) klanten.

Maar hoe geweldig zou het zijn om alleen nog maar samen te werken met jouw ideale klant?! De klant die jou in vuur en vlam zet! Die ervoor zorgt dat je het beste uit jezelf haalt. Die er ook voor zorgt dat ondernemen zo leuk is en dat je er geen genoeg van krijgt.

Wanneer je verliefd bent is namelijk alles anders! Het zonnetje lijkt feller te schijnen, je hebt een permanente glimlach en je humeur kan niet beter. Kortom: je straalt de verliefdheid uit en je omgeving kan er nauwelijks omheen.
Jij kan je voorstellen dat met zo’n uitstraling de liefde niet lang onbeantwoord zal blijven. Je wordt namelijk steeds aantrekkelijker en men wil graag met je samen werken.

Enerzijds laat je oude klanten los, anderzijds wordt je hierdoor juist aantrekkelijker voor jouw ideale klant.

10 redenen waarom is het zo belangrijk om jouw ideale klant te kiezen:

  1. Je aantrekkingskracht op klanten neemt enorm toe als je gaat focussen op een bepaald specialisme en een jouw ideale doelgroep.
  2. Je werkt met de mensen die jij het allerleukste vindt.
  3. Je kiest een expertise en klant waarbij jij echt tot je recht komt en gaat het werk doen dat JIJ ECHT wilt doen.
  4. Je weet wie jouw ideale klanten zijn en waar je deze klanten kunt vinden.
  5. Je bent zichtbaar en benaderbaar voor de mensen die het meeste profijt van je werk hebben (klanten en samenwerkingspartners).
  6. Het is veel gemakkelijker om je marketing op te zetten (je weet met welke taal je jouw klant aanspreekt).
  7. Producten en diensten ontwikkelen gaat een stuk gemakkelijker.
  8. Je aanbod wordt herhaalbaar en ‘opschaalbaar’.
  9. Je brengt nog meer verdieping/kwaliteit in je aanbod.
  10. Je volgt je passie en gaat bloeien en groeien!

Ok..nog eentje dan…

11. Jij krijgt meer focus en dat scheelt enorm veel tijd!

Door te kiezen voor een klant, wordt je ‘niche’ ook veel concreter.

Praktische definitie van ‘niche’:

  • de combinatie van een doelgroep, een probleem /oplossing en een unieke visie op dit probleem.
  • plaats in de markt waar de ondernemer tot bloei kan komen
    Het is een plek waar de ondernemer op een gemakkelijke manier tot voorspoed kan komen, zich gevoed voelt door de mogelijkheden die er zijn en daardoor een competitieve voorsprong kan bereiken.

Met een concrete niche kan je dus gemakkelijk en snel uitleggen voor wie jouw dienst geschikt is en welk resultaat jouw dienst oplevert.

Met een concrete niche

  • wordt marketing makkelijker en goedkoper
  • kan de klant veel makkelijker “ja” zeggen
  • gaat mond-tot-mondreclame vanzelf
  • kom je tot bloei

Heb je te weinig klanten en inkomen? Het is mijn vak om mensen hierbij te helpen en ik geef je graag advies wat je in jouw situatie kunt doen om meer kansen te creëren. Je kunt mij altijd hierover mailen of bellen (via info@motivatiefabriek.nl of 06-23199116)