Een eenvoudige en plezierige manier om met (nieuwe) klanten in gesprek te komen

Wanneer ik andere ondernemers vertel hoe ik met (potentiële) klanten tot een goed gesprek kom, is de eerste reactie vaak:
“Nooit aan gedacht om het zo aan te pakken!”

Of ik nu een nieuwe doelgroep wil benaderen, een nieuwe dienst op de markt wil brengen óf bestaande klanten een vervolg wil aanbieden, het helpt mij altijd weer om:

Gerichte interviews te doen!
Onder het genot van een goede kop koffie, tijdens een gezellige wandeling of gewoon via de telefoon.

Waarom interviews?



  1. Ik kan mijn nieuwe ideeën checken bij mijn (nieuwe) doelgroep, zij zijn immers de personen die het aantrekkelijk moeten vinden.
  2. Ik kan al mijn aannames en overtuigingen onderzoeken (en reken maar dat ik die ook heb als ik iets nieuws ontwikkel ;-)) Ik check of mijn gedachten en gevoel waar zijn.
  3. Ik kan gerichte vragen stellen, over dingen waar ik nog twijfels over heb. Bijvoorbeeld: over de inhoud van een dienst, de vorm en aanpak. Zo ontvang ik het antwoord gewoon van mijn doelgroep, zonder dat ík hier nachtenlang over wakker lig.
  4. Ik ontvang gratis advies en extra tips.
  5. Ik hoor letterlijk veel woorden/ begrippen en metaforen die mijn doelgroep gebruikt en kan deze inzetten voor mijn marketing.
  6. Ik kom er achter waar mijn doelgroep op dit moment écht van wakker ligt én hoe groot de urgentie is om dit aan te pakken.
  7. Ik hoor waar ze geld aan uit willen geven.
  8. Ik hoor waar ze écht tijd voor vrij willen maken.
  9. Ik hoor waar ze meer van willen weten óf wat ze willen leren.
  10. Ik kom er ook achter waar een expert volgens mijn doelgroep aan moet voldoen én ervaar gelijk of ik mijzelf aangesproken voel. 😉
  11. Een persoonlijk interview creëert snel verbinding en vertrouwen.
  12. De uitkomst van de interviews geven mij het bewijs en het vertrouwen om door te gaan óf mijn koers te wijzigen.
  13. Én als de klik er is, kan de persoon die ik interview later een klant en ambassadeur worden.

Interessant?!

Schrap dan wel eerst de overtuiging dat je hier andere mensen mee “lastigvalt”.
Geloof mij, de meeste mensen willen je heel graag helpen!
Veel mensen vinden het daarnaast ook heerlijk om hun mening te uiten en te mogen praten over wat hen bezig houdt. Ondernemers al helemaal! 😉
Draai het maar eens om: Hoe zou je zelf reageren als jij iemand uit je warme netwerk kan helpen door een paar gerichte vragen te beantwoorden?

Stuur dus een persoonlijk bericht naar een prettig persoon in jouw warme netwerk die ook binnen de doelgroep valt.
Vertel kort wat je om je heen ziet gebeuren, wat jouw visie hierop is én jouw wens (idee) om de doelgroep hierbij te helpen/ondersteunen.
Laat ook weten dat je jouw intenties en visie graag wil onderzoeken, en jij het heel belangrijk vindt om van de doelgroep zélf te horen hoe zij hier in staan.

Je bent oprecht nieuwsgierig en staat open voor alle meningen.
Vraag of men een half uurtje wil helpen.
En trakteert natuurlijk de koffie! 😉

Wat het nog meer succesvol maakt:



Interview vooral je doelgroep. Je wilt in eerste instantie echt de mening, taal en emoties van je (potentiële) klanten horen.

Stel aan iedereen dezelfde vragen: dit geeft je structuur en overzicht.
Zo kan je overeenkomsten in de antwoorden sneller ontdekken.
Op basis van vergelijkbare feiten, kun jij vervolgens jouw eigen keuzes maken.

Vraag aan het einde van ieder interview, hoe de persoon het heeft ervaren en wat het méést is bijgebleven.
Deze feedback kun je weer meenemen naar je volgende gesprek én de persoon die jij interviewt benadrukt nog eens extra wat voor hem/haar écht interessant was.

Vraag ook of deze persoon op de hoogte wil blijven en wellicht tips wil ontvangen over… (de dienst je jij wilt aanbieden).
Zo heb je ook gelijk toestemming om de persoon op je e-mail lijst te zetten en weet je of de persoon meer informatie wil ontvangen.

Daarnaast is het ook slim om te vragen:
Ken jij misschien nog meer mensen (binnen de doelgroep) die ik zou kunnen interviewen en zou je mij willen voorstellen?

Zo breid jij je netwerk uit en heb je snel weer een nieuwe afspraak in je agenda staan.

Nog een laatste (misschien overbodige) toevoeging:



Als je iemand mag interviewen, houd het bij een oprecht interview en tover niet ineens een aanbod uit jouw hoge hoed! 
Hiermee kan je in mijn ogen echt de plank misslaan.

Natuurlijk kan het zijn dat iemand tijdens het interview interesse toont in jouw (nieuwe) dienst. 
Dat is dan gelijk een mooie bevestiging!
Ik zou dan een nieuwe afspraak maken om hier verder over te praten, zodat de intentie van de gesprekken zuiver blijft.
Zo neem je écht de tijd en aandacht om alle informatie van je doelgroep in je op te nemen.
Dit komt een eventueel vervolggesprek en aanbod alleen maar ten goede!

 

Benieuwd welke eenvoudige stappen je nog meer kunt zetten voor meer ideale klanten, omzet en vrijheid?

Meld je hier voor een vrijblijvende inspiratiesessie en dan neem ik heel graag contact met je op!

Motiverende groet,

Mandy