Hoe je de juiste prijs voor je aanbod vraagt

“Ik doe het niet voor het geld!” is vaak wat ik te horen krijg van ondernemers wanneer ik hen vraag naar hun inkomstendoel voor het komend jaar. NaamloosWanneer ik doorvraag, merk ik dat veel ondernemers het lastig vinden om over geld te praten. Zeker wanneer men hulp aan klanten biedt, vindt men het lastig om goede prijzen te vragen.

Wat ik ook merk is dat zij jarenlang hetzelfde tarief vragen (op basis van uurtje factuurtje) en dit tarief niet of nauwelijks verhogen. Met als uitleg dat zij deze tariefverhoging “niet kunnen maken” tegenover hun (eerdere) klanten.

“Geld is niet belangrijk” wordt er dan regelmatig gezegd maar in werkelijkheid zijn deze ondernemers dagelijks met geld bezig omdat ze helaas niet genoeg verdienen om rond te komen.

Er bestaat veel oordeel over geld. “Geld is vies, geld is niet belangrijk, geld verpest de wereld”.

Ik kijk hier anders naar: geld is een prachtig WAARDE middel. Een middel om door te geven aan elkaar! Met geld kan je niet alleen persoonlijk en zakelijk groeien maar kan je ook mensen om je heen helpen.

Ik kan de leukste mensen inhuren, de mooiste diensten van andere ondernemers afnemen, goede doelen steunen en opleidingen volgen wanneer ik dat wil.
Hierdoor groeit mijn bedrijf en kan ik mijn klanten mee laten genieten van alle nieuwe kennis en ervaringen en ze zo nog beter helpen.

Ook vind ik het fijn om een financieel zorgeloos leven te hebben en zomaar een vriend te trakteren, gewoon omdat het kan! 😉

Hoe bepaal jij je prijzen voor 2016?
Wanneer ben jij tevreden en kan je een financieel zorgeloos leven leiden? 

Graag deel ik met jou een aantal ideeën die mij hierbij helpen. Het draait voor mij allereerst om een prettige Mindset. Ik heb hieronder 3 vragen geschreven die jou wellicht kunnen helpen bij het vragen van de juiste prijs.

1. Waarom is geld wel belangrijk voor jou?
Wanneer jij dit kan (en mag!) benoemen, krijgt je omzet een doel en is het makkelijker om over geld te praten.
Wat als oordeel van anderen daarin niet belangrijk voor je was?……..

2. Wat is werkelijk jouw IDEALE omzet?
Wat wil je dit jaar verdienen om zorgeloos van je bedrijf te kunnen leven?

Ik merk dat veel ondernemers die net zijn gestart, uitgaan van hun laatste verdiende loon: “wanneer ik dat verdien, ben ik tevreden”.
Maar je wilt als ondernemer ook vermogen opbouwen voor later, je bedrijf professionaliseren, opleidingen blijven volgen en wellicht op reis en met vrienden leuke dingen blijven doen.
Wat heb je dan werkelijk nodig?

3. Wat is werkelijk de enorme waarde van je dienst?
Welke impact heeft jouw dienst op de klant?
Ik kijk met mijn klanten naar alle resultaten die hun dienst oplevert. Zodra dit helder is, zijn zij nog meer overtuigd van de waarde. Dit helpt ze om de juiste prijzen te vragen.

Denk eens na over jouw geweldige diensten. Wat levert deze dienst allemaal op voor jouw klant? Kijk hierbij naar meerdere aspecten van het leven.
Noem bij ieder aspect een aantal resultaten van jouw dienst:
(Tip: vraag een klant om dit eens voor jou te beantwoorden. Je zal versteld staan van alle mooie resultaten).

* Lichamelijke Gezondheid:
(bijvoorbeeld: minder stress en/of gezondheidsklachten)
* Emotionele Gezondheid/ Gemoedstoestand:
(bijvoorbeeld: meer zelfvertrouwen, gelukkiger in leven/werk staan)
* Financieel:
(bijvoorbeeld: kosten besparing, inkomsten vergroten, financiën onder controle, dromen waarmaken)
* Werk/ Onderneming:
(bijvoorbeeld: inspiratie, groei, kansen zien, meer arbeidsgeluk, passie vinden, werk doen dat zij het allerleukste vinden, oplossen van arbeidsconflicten)
* Familie/Gezin/ Vrienden:
(bijvoorbeeld: communicatie, betere relaties, meer plezier en dankbaarheid ervaren)
* Toekomst perspectief:
(bijvoorbeeld: kansen, mogelijkheden en dromen voor de toekomst)

TegeltjeHet is enorm waardevol wat jij biedt!
Moet je eens kijken wat een impact jouw dienst uiteindelijk heeft!

Veel klanten zijn bereid om hierin te investeren!
Het komt hun leven ten goede!

Bepaal dus niet voor de klant wat hij wel of niet kan betalen. Dit is niet eerlijk en ook niet gelijkwaardig.

De klant investeert tenslotte in zichzelf en niet in jou! 😉

Wanneer klanten een goede prijs voor een dienst betalen, creëren zij ook commitment. Zij zitten met een prettige en gemotiveerde houding in jouw programma. Men heeft ja gezegd tegen jouw aanbod en hier een goede prijs voor betaald.
Jij bent daardoor ook enorm gemotiveerd en levert uitstekende kwaliteit.

Vanaf nu wens ik je heel veel plezier bij het vragen van de juiste prijs!

Je klant zit erop te wachten!

Mandy