Hoe je de perfecte jaarplanning maakt

Laatst vertelde een klant aan mij dat ze liever geen jaarplanning maakt. “Ik ben gewoon geen planner, ik doe de dingen graag spontaan”. “Ik heb ook geen tijd om een planning te maken”.

Ik vertelde haar dat zij zichzelf met deze gedachten ergens saboteert. Ze remt zichzelf af om te creëren wat ze werkelijk belangrijk vindt.

Een heldere jaarplanning is mijn ogen cruciaal voor een succesvol bedrijf.

Zonder Deadline, Geen Actie!  

Waarom is een jaarplanning zo belangrijk?

  • Het geeft zicht op wat je per jaar gaat aanbieden. Je weet precies, welk aanbod, je wanneer, gaat lanceren.
  • Je zet veel gerichtere marketingacties uit en je krijgt genoeg klanten voor je aanbod.
  • Je hebt inzicht in wat je per jaar wilt verdienen.
  • Je weet hoeveel klanten je werkelijk nodig hebt.
  • Je blijft in de actie en behaalt zo meer resultaten!
  • Je voorkomt dat je jezelf over de kop werkt en stelt prioriteiten!
  • Je werkt veel efficiënter en verdient meer in minder tijd.
  • Je kan ‘nee zeggen’ tegen zaken die niets met jouw planning te maken hebben.
  • Je hebt een heldere focus en weet iedere dag wat je te doen staat. Je richt je energie en kostbare tijd op datgene wat je belangrijk vindt.

Met een helder plan kijk jij anders naar de wereld en de wereld kijkt anders naar jou. Je gaat in je omgeving onderdelen van je plan herkennen en maakt daar contact mee. Dit bewuste contact zorgt voor steeds meer energie en actie. Je bent enthousiast over wat je wilt bereiken en dat maakt je interessant. Mensen komen op je af en van het een kom je bij het ander.

In 5 stappen laat ik je zien hoe je een jaarplanning creëert die focus en klanten oplevert.

Je hebt nodig:

  • een fijne en inspirerende omgeving!,
  • stiften, papier, en veel post-its,  😉
  • en een hele dag rust om je planning serieus aan te pakken!

Hier heb je uiteindelijk een heel jaar plezier van!

Stap 1:

Begin met het vaststellen van je inkomensdoel voor dit jaar.
Zo weet je wat je per maand moet verdienen en hoeveel klanten je nodig hebt.

Stap 2:

Je creëert een serie van diensten die je dit jaar wilt aanbieden.

Highend

Het maakt duidelijk hoe klanten van het ene naar het andere aanbod kunnen stromen, waardoor je ze langer kunt behouden. Dit scheelt enorm veel tijd en energie. Klanten maken kennis met jou en jouw dienst in “de Low end producten”. Is er een klik en vinden zij jouw dienst waardevol, dan kun je ze daarna verwijzen naar jouw “Middle end en High end diensten”.

Zorg dus dat deze serie van diensten elkaar opvolgt in je jaarplanning!

Wil je bijvoorbeeld genoeg deelnemers voor jouw jaarprogramma in mei, zorg dan dat je genoeg ‘low en middle end diensten’ aanbiedt in maart en april.

Stap 3: 

Start altijd met het inplannen van je ‘high end’ programma.

  • Wanneer ga je dit high end programma aanbieden?
  • Welke prijs heeft dit high end programma?
  • Hoeveel klanten heb je nodig om je doel te behalen?
  • Hoeveel tijd heb je nodig om dit high end programma te lanceren? (minimaal 8 weken)

Zet in je kalender:

–      De start van je high end programma
–      De start van de lancering

Stap 4:

Bepaal nu je events en middle end aanbod (bijvoorbeeld een workshop of training) waarmee je jouw high end groepen kunt vullen. Plaatst dit aanbod ook in je kalender.

Stap 5:

Plan nu wat je tussendoor ook nog kunt gaan aanbieden. Bijvoorbeeld Online programma’s.

Én Vip dagen!

Hoeveel VIP dagen wil je per maand aanbieden?
VIP dagen zijn namelijk erg interessant om extra inkomsten te genereren wanneer je maar wilt (ideaal als je weinig tijd hebt).

Vip dagen zijn ideaal om tussendoor aan te bieden wanneer een klant graag individueel met jou wil werken.

Laatste check!

  • Heb je genoeg tijd ingepland om je high end aanbod te lanceren en de groepen vol te krijgen?
  • Haal je met deze planning ook werkelijk je gewenste inkomensdoel, of moet je wellicht je prijzen verhogen?
  • Heb je in je planning rekening gehouden met de schoolvakanties en feestdagen?
  • Heb je genoeg vrije dagen en vakantie voor jezelf ingepland?!

Veel succes met het creëren van jouw focus!

Want we weten het allemaal:

Een goed begin, is……..

Motiverende groet,

Mandy