Hoe je durft te kiezen voor alleen ideale klanten!

Veel zzp-ers die ik spreek vinden het moeilijk om echt voor hun ideale klant te kiezen.
Ze werken voor verschillende doelgroepen. Daar zitten leuke klanten tussen maar ook zeker minder leuke klanten. Ze zijn bang dat wanneer zij alleen voor de leuke klant kiezen, zij inkomsten gaan verliezen. Ze willen niemand “uitsluiten”.

Kiezen lijkt in eerste instantie ook niet aantrekkelijk. Het zorgt namelijk voor KIESPIJN! Om echt onvoorwaardelijk te kiezen moet je soms afscheid nemen van (oude) klanten.

Maar hoe geweldig zou het zijn om alleen nog maar samen te werken met jouw ideale klant?! De klant die jou in vuur en vlam zet! Die ervoor zorgt dat je het beste uit jezelf haalt. Die er ook voor zorgt dat ondernemen zo leuk is dat je er geen genoeg van krijgt.

Ik heb eerder een artikel geschreven over dit onderwerp met de titel Ben je eigenlijk (nog) wel verliefd op je klant?!’

Durf jij te kiezen voor de liefde?

Liefde voor wat je doet is een van de sterkste krachten die je kan inzetten om klanten aan te trekken.
Maar hoeveel van deze kracht zit er in jou? Ben je eigenlijk wel verliefd op je klanten? Of ben je soms een beetje blind van verliefdheid op ‘de inkomsten en veiligheid’ die een klant met zich mee brengt?

Wanneer je verliefd bent is namelijk alles anders! Het zonnetje lijkt feller te schijnen, je hebt een permanente glimlach en je humeur kan niet beter. Kortom: je straalt de verliefdheid uit en je omgeving kan er nauwelijks omheen.
Jij kan je voorstellen dat met zo’n uitstraling de liefde niet lang onbeantwoord zal blijven. Je wordt namelijk steeds aantrekkelijker en men wil graag met je samenwerken! Enerzijds laat je oude klanten los, anderzijds word je hierdoor juist aantrekkelijker voor jouw ideale klant.

10 redenen waarom het zo belangrijk is om voor jouw ideale klant te kiezen: 

  1. Je aantrekkingskracht op klanten neemt enorm toe als je je gaat focussen op een bepaald specialisme en jouw ideale doelgroep.
  2. Je werkt met de mensen die jij het allerleukste vindt.
  3. Je kiest een expertise en klant waarbij jij echt tot je recht komt en gaat het werk doen dat JIJ ECHT wilt doen.
  4. Je weet wie jouw ideale klanten zijn en waar je deze klanten kunt vinden.
  5. Je bent zichtbaar en benaderbaar voor de mensen die het meeste profijt van je werk hebben (klanten en samenwerkingspartners).
  6. Het is veel gemakkelijker om je marketing op te zetten (je weet met welke taal je jouw klant aanspreekt).
  7. Producten en diensten ontwikkelen gaat een stuk gemakkelijker.
  8. Je aanbod wordt herhaalbaar en ‘opschaalbaar’.
  9. Je brengt nog meer verdieping/kwaliteit in je aanbod.
  10. Je volgt je passie en gaat bloeien en groeien!

Ok.. nog eentje dan…
Jij krijgt meer focus en dat scheelt enorm veel tijd!

Door te kiezen voor een klant wordt je ‘niche’ ook veel concreter.
Met een concrete niche kan je dus gemakkelijk en snel uitleggen voor wie jouw dienst geschikt is en welk resultaat jouw dienst oplevert.

Met een concrete niche:

  • wordt marketing veel makkelijker en goedkoper
  • kan de klant veel makkelijker “ja” zeggen
  • gaat mond-op-mondreclame vanzelf
  • kunnen ambassadeurs bij de juiste klanten een goed woordje voor je doen!

Een hoop voordelen, niet?!
Maar waarom is kiezen voor veel ondernemers dan zo lastig?! 

5 veel voorkomende angsten om te kiezen (+ inspiratie om deze angst te pareren)

  1. Ik sluit mensen uit.
    Echter: jouw ideale klant, die echt bij jou past, zal je eerder vinden wanneer jij je duidelijk positioneert.
  2. Ik kan mijn creativiteit niet meer kwijt.
    Echter: met de juiste focus, creëer je meer tijd om inhoudelijk over je aanbod na te denken, verdieping aan te brengen.
  3. Ik krijg geen klanten.
    Echter: je wordt juist heel aantrekkelijk en spreekt de taal van jouw ideale klant. Ze komen zo eerder naar je toe.
  4. SAAI!…Wanneer ik altijd hetzelfde doe.
    Echter: als ondernemer heb je altijd de vrijheid om te veranderen of je verder te verdiepen. Je niche en aanbod veranderen en groeien met je mee. Je krijgt juist meer tijd en focus om creativiteit in je aanbod en werkwijze te verwerken.
  5. Ik kan het resultaat niet waarmaken.
    Echter: alles is er al! Door de focus wordt specialisme vergroot en je expertstatus zichtbaar.

Veel van mijn klanten vonden het moeilijk te kiezen.
Door de bovenstaande angsten /overtuigingen samen te onderzoeken hebben zij toch een keuze gemaakt om alleen te werken met ideale klanten.
En! Jawel, de liefde wordt beantwoord! 

Enkele uitspraken van klanten na het maken van een keuze: 

“Had ik dit maar jaren eerder gedaan! Netwerken gaat nu ook veel gemakkelijker omdat ik weet wie mijn klant precies is en waar ik deze kan vinden”. 

“Ik kan mijn expertise nu eindelijk weergeven in een compacte boodschap, waardoor het voor iedereen duidelijk is wat ik te bieden heb en de meerwaarde hiervan inziet”. 

“Ik vaar mijn eigen koers en durf ook NEE te zeggen”. 

“Ik word gezien en benaderd als expert! Geweldig, dat de klanten nu gewoon naar mij toe komen!”. 

Wie zijn jouw ideale klanten?
Kies jij ook voor Ware Liefde of voor een “One Night Stand” ?! 😉 

Ik ben benieuwd naar jouw reactie…