Hoe je tevreden klanten veel langer behoudt

Hoe kan je ervoor zorgen dat je niet steeds nieuwe klanten moet werven?

Ken je dat gevoel?

Je hebt jouw aanbod (workshop of trainingsdag) aan een groep klanten verkocht.
Tijdens de uitvoering van deze dag geef je jouw klanten waardevolle inzichten en vaardigheden.
Je klanten zijn super tevreden en hebben mooie resultaten behaald….
Het einde van de dag is aangebroken…..en….. daar gaan ze dan!
“Bedankt en uuuuhh….misschien…. tot ziens!”

Jammer, niet?!

Wie is er nu leuker om mee te werken dan een tevreden klant?!
Wie heeft er vertrouwen in jou en jouw aanbod? Inderdaad ook die ‘tevreden klant’!

En hoe vaak komt het wel niet voor dat men deze tevreden klant geen vervolg of nieuwe dienst aanbiedt?

Je geeft klanten kennis, inzichten, en mooie vaardigheden en tegelijkertijd weet je als specialist wat jouw klant mogelijk nog meer nodig heeft.
Je kan niet alles geven in bijvoorbeeld 1 dag! En dit moet je ook niet willen.

Het is de kunst om je programma zo te ontwerpen dat de klant er ook werkelijk iets aan heeft. Overstelp de klant niet met informatie anders verziet hij het niet. Als je teveel informatie geeft is het voor je klant moeilijk om in actie te komen en het geleerde te implementeren.

Wanneer je de juiste hoeveelheid informatie geeft, behaalt je klant meer resultaat.
Het geeft ook weer ruimte voor een volgende stap.

Elke oplossing creëert een nieuw probleem.
Klinkt misschien vreemd. Toch zie ik het wel zo. Wanneer je klant groeit, krijgt je klant ook weer nieuwe vragen en behoeften.

En jij kan een klant hierbij helpen!

Toch zonde dat ik veel ondernemers zie, die na een waardevolle dag, geen vervolg aan hun klanten bieden.

Redenen waarom zij geen vervolg aanbod doen:

  • Angst voor de afwijzing.
  • Overtuiging “dat de klant al zoveel heeft betaald en je niet nog meer mag aanbieden.”
  • De overtuiging “dat de klant hier niet op zit te wachten”.
  • De overtuiging “dat de klant eerst nog wat tijd nodig heeft en het niet netjes is om nu gelijk iets aan te bieden”.
  • De overtuiging dat het niet het juiste moment is.
  • Dat je niet precies weet wat je als vervolg kunt aanbieden.

 

OK! Dat gaan we nu anders doen, toch?! Want ik gun het je dat je jouw klant veel langer behoudt én ik gun het jouw klant dat hij nog meer waardevolle en mooie resultaten haalt!

Wellicht kan de volgende oefening je helpen:

Pak een vel papier en zet een streep in het midden van het vel.

In linker kolom schrijf je het resultaat van jouw verkochte training/ workshop.
Welke probleem los je op?

Schermafbeelding 2016-05-06 om 20.52.07

 

In de rechterkolom schrijf je alle nieuwe vragen en problemen van de klant na jouw training/workshop.

Je kan je voorstellen dat jouw dienst mooie inzichten en vaardigheden geeft. Daar is de klant blij mee. Meestal wil de klant na het behalen van de eerste resultaten nog meer wil leren, Een klant kan in deze fase ook tegen een nieuw probleem of vraagstuk oplopen.
Zet alle deze vraagstukken en problemen nu in de rechterkolom. Brainstorm! Alles is goed!

Kijk naar alle kreten in deze rechterkolom.
Wat zou je jouw klanten als vervolg of nieuwe dienst aan kunnen bieden?

Hopelijk geeft het je nieuwe inspiratie.

Veel succes en plezier bij het ontwerpen van je vervolg programma!

Motiverende groet,

Mandy Voncken