Hoe je meer verdient met Succesvolle Groepsprogramma’s

Afgelopen maand heb ik tijdens een 3-daags event vele ondernemers mogen ondersteunen bij de groei van hun bedrijf.

Tijdens mijn presentatie vertelde ik aan 270 coaches, therapeuten en adviseurs dat je voor alle diensten een succesvolle serie groepsprogramma’s kan ontwerpen.

Na mijn verhaal werd ik overstelpt met allerlei inhoudelijke vragen:

  • ‘Is mijn dienst wel geschikt voor groepen?’
  • ‘Hoe ontwerp ik dan zo’n groepsprogramma?’
  • ‘Hoe ga ik om met de groepsdynamica?’
  • ‘Hoe krijg ik de groep uiteindelijk vol?’

Ik denk echt dat alle zzp-coaches, therapeuten en adviseurs hun bedrijf geschikt kunnen maken voor groepen. Met goede groepsprogramma’s help je meer mensen.
Je ontwikkelt een slimmer businessmodel en komt los van ‘uurtje factuurtje’. Zo kan je naast 1 op 1 coaching/advisering ook met groepen aan de slag en het inkomen verdienen dat je waard bent!

Hier een klein voorbeeld:
Hoeveel uren moet jij werken om jouw maandinkomen te verdienen?

6 uur effectief werken per dag
Maximaal aantal
klanten per dag
 
Inkomsten 
per dag
1 op 1 werken
(live of online):
6 personen€ 100
per uur
€ 600,-
per dag (maximaal)
1 daags programma
(live en/of online):
Geen max!€ 497,- 
per deelnemer
€ 4997,-
bij 10 deelnemers
€ 9940,-
bij 20 deelnemers
etc…..

Je businessmodel opschalen naar groepen is niet alleen aantrekkelijk omdat je meer verdient in minder tijd: het is ook enorm aantrekkelijk voor jouw klanten!
Wanneer je een dienst in een groep aanbiedt, geeft het deelnemers ook de gelegenheid om:

  • ervaringen, ideeën en gevoelens met elkaar te delen,
  • van elkaar te leren door elkaar informatie te geven over het persoonlijk functioneren,
  • mee te leven met de successen of de tegenslagen van de ander,
  • een netwerk op te bouwen om te groeien.

De deelnemers zoeken in een groepsprogramma naar een eigen wijze van omgang met elkaar, waarbij ze zowel recht doen aan de behoeften van de ander, als aan de eigen behoeften. Hierdoor ontstaan er vaak grappige en ontroerende momenten.

Wanneer je programma dus goed in elkaar zit, behalen je klanten nog meer resultaten!

Misschien is het voor jou ook aantrekkelijk om in 2016 met een samenhangende serie groepsprogramma’s te werken?  

Waar begin je dan?…. 

Een groepsprogramma samenstellen is niet gemakkelijk. Een groep begeleiden en trainen kun je niet half doen. Je moet er staan en je bewijzen voor een groep.
Ook gaat er veel tijd in getwijfel zitten.

  • ‘Begin ik met dit onderdeel of met dat?’
  • ‘Is de opbouw van mijn programma in orde?’
  • ‘Zijn de werkvormen uitdagend en leerzaam voor mijn klanten?’

Een groepsprogramma is niet zomaar een ‘leuke dag’ voor je klanten ontwerpen. Het is ook niet je kennis uitstorten over een groep.
Een succesvol groepsprogramma draait niet alleen om inhoud. Het draait om de deelnemers. Het geeft enorme voldoening wanneer je deelnemers raakt en je elkaar helpt bij het bereiken van resultaten.

Tijdens mijn loopbaan als trainer en coach heb ik veel kennis en ervaring opgebouwd.
Door het gebruik van handige modellen en technieken ontwerp ik snel en makkelijk een succesvol groepsprogramma.

Graag deel ik nu een aantal tips met jou!

Stap 1: Verwachting helder vooraf, zorgt voor meer resultaat achteraf
(voorafgaand aan het groepsprogramma, dit zorgt voor vertrouwen en je voorkomt ook dat klanten afhaken)

  • Voer een persoonlijk gesprek (bespreek de beoogde resultaten, start met een nulmeting).
  • Stuur een video of foto van jezelf waarin je uitlegt wie jij bent en wat men kan verwachten tijdens jouw programma.
  • Stel de deelnemers al aan elkaar voor (geef ze toegang tot een besloten Facebookgroep of laat ze met elkaar linken via Linked-In).
  • Stuur een voorbereidende opdracht: zo komt de deelnemer in de juiste mindset.

Stap 2: Comfort en sfeer dragen bij aan juiste mindset en leerhouding 

  • Wees op tijd!! Liever een uur te vroeg klaar, dan dat je nog aan het prutsen bent met je apparatuur.
  • Zorg voor een prettige locatie: de aankleding die bij jou en jouw bedrijf past, de temperatuur in de ruimte, voldoende daglicht, genoeg ruimte voor interactieve oefeningen, goed meubilair om te schrijven.
  • Leg je deelnemers (en jezelf :)) in de watten: zorg bijvoorbeeld voor lekker drinken en eten, een verrassende goodybag en een prettig muziekje.
  • Geef je deelnemers alle aandacht bij binnenkomst. Zorg dat je voorbereiding klaar is en jij de rust hebt om iedereen een hand te geven en echt aan te kijken. Het kan helpen om een kleine ademhaling en/of meditatieoefening te doen voordat je klanten arriveren.
  • De manier waarop je deelnemers binnenkomen en communiceren, verbaal en non-verbaal, is een belangrijke informatiebron. Als je hier oog voor hebt, kan jij dit positief inzetten tijdens jouw groepsprogramma.

Stap 3: Deelnemers vertrouwd laten raken met de groep

  • Start met een aantal open vragen:

‘Wie heeft het eigenlijk te druk om hier te zijn?’
‘Wie had er vandaag zin om deze dag te starten?’
‘Wie woont hier in de omgeving?’

Antwoord zelf ook op deze vragen. Zorg dat iedereen een keer aan de beurt is geweest. Als deelnemers vroegtijdig bij een sessie worden betrokken, bepaalt dit hun deelname gedurende het gehele groepsprogramma.

Stap 4: Deelnemers leren wanneer zij worden geraakt 

  • Zorg dat je niet gelijk met theorie start maar vraag naar de concrete ervaringen van je deelnemers. Doe dit door bijvoorbeeld een aantal open vragen te stellen over het thema:

‘Wat vind je moeilijk aan……?’.
‘Hoe ga je om met…..?’

Je laat zo direct voelen hoe lastig de praktijk is. Je komt niet binnen in het hoofd maar in hun hart. Deelnemers leren als ze worden geraakt.

Stap 5: Maak de verbinding van praktijk naar theorie

  • Maak nu de juiste brug van alle praktijkervaringen naar de theorie.

Dit kan je bijvoorbeeld doen door de praktijksituatie eerst gezamenlijk uit te spelen (en te vergroten). Stuur deelnemers met gerichte vragen in de richting van jouw doel: de stappen die je hun wilt leren als antwoord op hun probleem.
Zorg dus voor heldere conclusies tijdens de nabespreking van de oefening en geef vervolgens waardevolle theorie over het onderwerp.

Deze 5 stappen zijn natuurlijk nog maar het topje van de ijsberg.
Er zijn veel meer vaardigheden die je kunt gebruiken.

Ik help je hier graag bij!