Hoe je verkoopt door te ‘Spreken’

Als er iets is dat mijn bedrijf super snel heeft laten groeien, dan is het wel het geven van ‘Spreeksessies’.

Ik wil dit inzicht graag met jullie delen. Zelf heb ik namelijk veel te lang gewacht met het geven van Spreeksessies.
Ik vond het spannend en stelde het uit. ‘Wat moest ik gaan vertellen?’ ‘Zitten mensen hier wel op te wachten?’
Uiteindelijk heb ik mij over deze angst heen gezet, door het gewoon een keer te gaan doen. 

En wat denk je?…Ik vind het nu 1 van de leukste dingen om voor mijn bedrijf te mogen doen! 

Waarom Spreken?

  • Je kan aan veel mensen tegelijkertijd jouw verhaal vertellen.
  • Je vergroot hiermee je expert status.
  • Je bouwt enorm snel je ‘lijst’ op.
  • Je komt makkelijk in gesprek met jouw doelgroep.
  • Mensen die jouw sessie hebben bijgewoond zijn eerder bereid om ‘JA’ te zeggen op je aanbod.
  • Je bouwt snel naamsbekendheid op.
  • Je ontmoet veel leuke mensen en andere inspirerende ondernemers.
  • Je krijgt ambassadeurs voor jouw bedrijf.
  • Je wordt door andere bestaande events, netwerken en organisaties gevraagd om te komen spreken.

Hoe kan je snel gaan spreken en meer klanten krijgen?

  • Kijk waar jouw doelgroep samenkomt (denk hierbij aan events, netwerken, scholingsdagen).
  • Maak nu een lijst van 5 plekken waar jij met jouw expertise zou kunnen spreken. Het is heel efficiënt wanneer jij mag aansluiten bij een bestaand event. Vaak is alles goed georganiseerd en kun je ook nog eens gebruik maken van hun marketingacties en netwerk.
  • Onderzoek (bijvoorbeeld via LinkedIn) wie verantwoordelijk is voor deze events/netwerken en leg contact. Ken je de persoon zelf niet, vraag of een ander je wil voorstellen. Dat is het voordeel van Social Media. Maak hier gebruik van. Mijn ervaring is dat mensen elkaar heel graag helpen, alleen moet je het wel durven vragen. 😉
  • Vertel duidelijk wat jouw spreeksessie oplevert.
    ->Op inhoud ga je niet overtuigen, alleen op resultaat!
  • Biedt de spreeksessie eventueel gratis aan. Dit hoeft natuurlijk niet. Zelf bepaal ik altijd eerst wat het doel is van mijn spreeksessie. Wil je graag snel meer naamsbekendheid, je lijst opbouwen en zijn er veel potentiële klanten aanwezig, dan is het soms verstandig om de sessie gratis aan te bieden. Op langere termijn levert het meer op.
  • Maak een interessante spreeksessie van maximaal 1 uur.
  • Tijdens de spreeksessie kun jij alle deelnemers vragen of ze jouw gratis weggever en/of nieuwsbrief willen ontvangen.
  • Je nodigt de deelnemers ‘die meer willen’ gelijk uit om met jou in gesprek te gaan.

Tip: Weet je nog niet goed waar je kunt gaan spreken, organiseer het dan gewoon zelf!

Veel van mijn klanten zijn begonnen met het organiseren van waardevolle spreeksessies in hun eigen huis of bijvoorbeeld in de bibliotheek. Zo konden zij hun doelgroep toch voorzien van interessante informatie. Door het gewoon te doen, bouw je veel ervaring op en ontvang je mooie testimonials.

Wie kan jij vandaag bellen om je spreeksessie aan te bieden?
Veel plezier en succes!

Motiverende groet!
Mandy Voncken