Punched in the face

Vorige week keek ik naar een TED talk van ondernemer Bill Gross.
Hij legde een verband tussen ondernemen en een quote van Mike Tyson. 

“Everybody has a plan, until they get punched in the face!”

Bezit jij het vermogen om je aan te passen nadat je “uit het veld bent geslagen” door een klant?
Klinkt natuurlijk een beetje cru, toch raakte deze quote mij enorm. (ondanks dat deze quote van Mike Tyson afkomstig is ;)) 

Ik denk namelijk dat het bezitten van een krachtig aanpassingsvermogen, 1 van de belangrijkste vermogens is die je helpt om te groeien als ondernemer!

Als zzp-er werk je vaak alleen. Je neemt veel lastige beslissingen en draagt alle verantwoordelijkheid. Je bent vaak bezig met het bepalen en bewaken van grenzen. Daarnaast moet je ook nog de kracht en inspiratie blijven vinden om door te gaan na een tegenslag. Niet niks, toch?!

Toen ik begon met ondernemen, was ik uit het veld geslagen op het moment dat een klant ‘NEE’ antwoordde op mijn aanbod of wanneer een klant negatieve feedback gaf op mijn aanbod. Ik voelde mij dan persoonlijk afgewezen en lag daar soms weken van wakker.

Herkenbaar?

Gelukkig heb ik na jaren ervaring en een zeer goede coach geleerd dat het ook anders kan.
Als je onderneemt, maak je het leven echt mee! De klant is en blijft wel de werkelijkheid! Je hebt hier dagelijks mee te maken.
Je ontmoet geweldige en interessante klanten en tegelijkertijd ontmoet je ook enkele vreemde snuiters. 😉
Er zijn dagen dat iedereen JA zegt op je aanbod en er zijn dagen dat er meerdere mensen NEE zeggen tegen je aanbod. Ook ontmoet je klanten die je ongevraagd advies geven of die zelfs onbeschoft tegen je zijn.

Na het spreken van honderden ondernemers weet ik inmiddels dat dit heel normaal is! Het is vooral belangrijk dat je weet hoe jij hier als ondernemer mee omgaat.

Ben jij klaar om een stevig potje te knokken met JEZELF?!
Natuurlijk is hier wel wat (boks) training voor nodig! Troost je, ook dit kan iedereen leren!

Hierbij in klein kijkje in mijn ‘Ring’:

  • Leren door te incasseren! Voer heel veel gesprekken en incasseer wanneer dit aan de orde is! Bewaak altijd de gelijkwaardigheid in het gesprek en blijf oprecht nieuwsgierig naar wat de klant je wil vertellen. Vraag dus door! Wie vraagt heeft en houdt de leiding in het gesprek!
  • Erken oncomfortabele gevoelens. Met herkenning kan je iets doen. Hoe eerder jij deze gevoelens erkent en herkent, des te makkelijker wordt het om ze weer los te laten.
    “Ok, ik voel mij nu oncomfortabel en weet dat dit tijdelijk is en dat ik morgen weer enorm ben gegroeid!”
  • Onthecht je van het resultaat! Dit is één van de belangrijkste inzichten die mijn coach mij heeft gegeven. Jij hebt geen invloed op het antwoord dat een klant je geeft. Je hebt wel invloed op de manier waarop jij het gesprek voert. Het helpt mij, om alle gesprekken te zien als ‘een MOOI gesprek’.
    Onthecht je van het eindresultaat. Het is en blijft een mooi en waardevol gesprek of de klant nu wel of geen interesse in jouw aanbod heeft.
  • Modeleer, wanneer je wordt geraakt: Stel jezelf de volgende vraag; “Hoe zou een zeer succesvolle ondernemer hier nu mee omgaan?”

Misschien helpen deze voorbeelden jou ook?
Dit natuurlijk nog maar het topje van de ijsberg.
Er zijn veel meer gedachten en vaardigheden die je kunnen helpen om door te gaan na tegenslag.

Persoonlijk vind ik dit een enorm interessant onderdeel van het ondernemerschap.
Ik ben dan ook erg nieuwsgierig naar jouw ideeën over dit onderwerp!

Welke mindset, personen of vaardigheden helpen jou om na tegenslag op te staan en weer door te gaan?….. 

Laat het mij weten! Ik erg benieuwd naar jouw antwoorden en tips!

Motiverende groet,

Mandy

Cookies

Wij maken ook gebruik van analytische cookies om de website te blijven verbeteren. Maar hier hebben we jouw toestemming voor nodig. Klik hieronder op accepteren om deze toestemming te geven.