Stappenplan om meer JA’s te krijgen op je aanbod

Wat een geweldige reacties heb ik de de afgelopen weken gekregen!

Ik ontmoet veel ondernemers die het leuk vinden om te gaan netwerken. Zij zijn enthousiast over hun dienst maar vergeten om een gerichte follow-up actie in te plannen. Ze hopen als het ware dat de klant (of een mogelijke doorverwijzer) na een prettige eerste kennismaking zelf contact opneemt. Het was een goed gesprek dus dan komt de rest vanzelf… toch?!

Ik denk daar anders over!

Ja, er zijn inderdaad potentiële klanten en doorverwijzers die proactief zijn en die na een eerste kennismaking gelijk contact met je opnemen.
Maar hoeveel zijn dit er werkelijk?

Mijn ervaring leert dat je een prettig gesprek met iemand voert en dat:

  • deze persoon ook gewoon weer aan het werk gaat …..
  • deze persoon ook een (volle) agenda heeft en het gesprek vergeet….
  • deze persoon na een week jouw visitekaartje gekreukeld in de was vindt….;)

Wanneer je spreekt met een ideale klant of met een ideale doorverwijzer is het dus enorm belangrijk dat jij de regie houdt. Ga ervan uit dat mensen vergeten en gebruik de kracht van herhaling.

Heb jij een ‘actieplan’ en ben je proactief of ga je zitten wachten tot iemand jou belt?

Een plan zonder actie is een dagdroom.
Een actie zonder plan is een nachtmerrie….;)

Creëer voor jezelf een simpel en overzichtelijk stappenplan zodat klanten en doorverwijzers na een eerste kennismaking;

  • je snel nog beter leren kennen,
  • je nog leuker gaan vinden,
  • en je bovenal gaan vertrouwen! (KNOW-LIKE-TRUST).

stappenplan

Om je hierbij te helpen deel ik graag een simpel stappenplan om veel meer uit je gesprekken te halen.
Het vergroten van gerichte en positieve contactmomenten zorgen er namelijk voor dat klanten veel sneller ‘JA’ kunnen zeggen op jouw aanbod. 

Simpel Stappenplan om deze KNOW-LIKE-TRUST factor bij een eerste kennismaking snel te vergroten!

Snel en gericht van 1 naar 10 prettige contactmomenten!

  1. Vraag tijdens de eerste ontmoeting hoe het gaat met… (noem de resultaten uit jouw dienst). Kort en bondig!
  2. “Zou je het leuk vinden om mijn artikel te lezen over… (gratis weggever)?”
    “Heb je wellicht interesse in een gratis gesprek over…. (probleem klant) zodat ik je kan laten zien hoe je meer…. (jouw resultaat)?”
  1. Geef dus niet alleen jouw visitekaartje en vraag als eerste om de contactgegevens van de klant/doorverwijzer! Zo ga je niet zitten wachten tot zij contact met jou opnemen en houd je de regie voor je follow-up acties.
  1. Stuur dezelfde dag nog een interessant cadeautje (artikel, tiplijst, E-book) en refereer naar jullie prettige ontmoeting. In deze gratis weggever staan ook enkele mooie testimionals van eerdere klanten én staat altijd een link naar jouw website/social media.
  1. Zet deze klant (NA toestemming!) ook op je mailinglijst en blijf periodiek interessante artikelen en tips sturen.
  1. Leg meteen contact via Social Media; link met elkaar, reageer op een artikel of like een post van deze klant/doorverwijzer etc.
    Sluit je eventueel aan bij een forum of discussiegroep en lever interessante input. Maak jezelf en jouw inhoudelijke kennis zichtbaar!
  1. Stuur een aparte e-mail met uitnodiging voor gratis en vrijblijvend gesprek.
    Noem altijd de resultaten van dit gratis gesprek. Doe gelijk een voorstel en vraag of datum schikt.
  1. Na bevestiging van klant stuur je nogmaals een e-mail met enkele voorbereidende vragen op het gesprek en schrijf dat je ernaar uitkijkt om klant te spreken.
    Jij neemt hiermee de afspraak serieus. Je laat zien dat jij je goed voorbereidt en dat je ook commitment van de klant vraagt om resultaat te halen.
  1. Voer een open en gericht gesprek en doe alleen aanbod wanneer dit werkelijk passend is!
  1. Plan na een eerste gesprek altijd een nieuw contactmoment in!
  • Wil een klant nadenken over je aanbod, plan gelijk een terugbel afspraak.
  • Is er nu geen aanbod mogelijk vraag of je over 3 maanden eens vrijblijvend terug mag bellen om te kijken hoe het gaat. Wellicht kan je dan weer nieuwe waardevolle informatie geven?
  • Wanneer je dit nog niet hebt gedaan, vraag je ook altijd of je de klant maandelijks gratis tips mag sturen over het onderwerp.

Bovenstaande stappen zijn bedoeld om inspiratie en houvast te geven.
Met een bewuste en gerichte opvolging, houd je focus en haal je op korte én langer termijn meer rendement uit mooie gesprekken met zowel klanten als ambassadeurs!

Blijf wel alert;
Het draait dus niet om alleen om de verkoop!
Het allerbelangrijkste is dat je een mooie en waardevolle contactmomenten creëert. Verstevig de relatie.
Onthecht je van het eindresultaat!
Elk contactmoment heeft zijn eigen waarde.
Bij iedere contactmoment staat voorop dat men een goed gevoel over jou en jouw bedrijf overhoudt!

 

 

 Ik ben erg nieuwsgierig naar jouw follow-up acties?

Welke stappen passen bij jou?
Laat het mij a.u.b. weten!

Volgende week ga ik je vertellen hoe je een onweerstaanbaar aanbod van diensten creëert zodat je nog effectiever onderneemt.