Wat is voor jou de makkelijkste weg?

Vorig week heb ik genoten van het Nieuwjaarsontbijt tijdens de Open Coffee in Breda.
Terecht werd ik aangesproken door een van mijn klanten:
”Ik heb de laatste tijd nog maar weinig e-mails van jou ontvangen”.


Én… ze heeft helemaal gelijk.
Ik heb de afgelopen weken niets geschreven en verstuurd.



Mijn bedrijf bestaat deze maand 10 jaar. Mooi moment voor reflectie.
Ik heb de laatste weken eens ‘een diagnose’ gemaakt van mijn huidige bedrijfssituatie: gericht in kaart gebracht wat er nu níet werkt, om te weten wat ik kan verbeteren óf op mag ruimen in 2020!


En ‘schrijven’ is iets wat voor mij NIET werkt!
Ik vind het niet leuk om te doen.
Ik ga dan téveel nadenken over mijn toonzetting, woordgebruik en spelling. Dat maakt mij onzeker en zorgt ervoor dat ik uit flow raak.
Het kost mij uiteindelijk altijd veel energie en tijd.



Ik praat veel liever!
(mensen die mij kennen zullen dit beamen ;-)).



Ik ben mijzelf al jaren aan het wijsmaken, dat wanneer ik vaker schrijf het vanzelf makkelijker zal worden…NIET DUS…



Ik heb verschillende opleidingen en cursussen van schrijvers bijgewoond in de hoop dat ik het leuker zou gaan vinden…NIET DUS…



Grappig dat ik mijzelf pas na 10 jaar toestemming geef, om meer gebruik te maken van andere marketingtools. 

Als kind al, had ik moeite met de Nederlandse taal.
Ik maakte veel spelfouten en werd hier onzeker van. Op school werd ik hier ook vaak negatief op gewezen.
De inhoud van mijn verhaal was goed, maar werd ontkracht door de manier waarop ik het opschreef.
Misschien ben ik daarom de afgelopen jaren wel zo streng voor mijzelf geweest.
Kom op, Mandy.. als je als ondernemer serieus genomen wilt worden, moet je ook fatsoenlijke stukken kunnen schrijven!



Dus iedere keer als ik inspiratie had om met mijn lezers te delen, ging ik vol goede moed aan de slag.
En wat gebeurt er dan…
Ik ga veel teveel nadenken, waardoor de boodschap die ik wil overbrengen minder vanuit mijn hart komt, maar meer vanuit mijn hoofd.

Uiteindelijk lukt het wel, maar tjonge jonge wat een gedoe!



Doorslaggevend in dit verhaal was ook dat een vaste klant zei, dat mijn inhoudelijke boodschap en authenticiteit zoveel groter is wanneer zij mij hoort en ziet spreken, dan wanneer zij mijn stukken leest.



Conclusie ná 10 jaar: (jaja… het heeft even geduurd, voordat bij mij dit kwartje viel!)
Dit is voor mij níet de makkelijkste weg om inspiratie en tips met mijn klanten te delen!



Er zijn andere wegen die leiden naar Rome. Ook ik mag hier voor kiezen!



Herkenbaar? 

Dat je met sommige dingen binnen je bedrijf (onbewust) blijft worstelen.
Dat je vindt dat je dit toch MOET leren of MOET kunnen en jezelf niet regelmatig de vraag stelt: is dit nu eigenlijk de makkelijkste weg om mijn doel te bereiken?!



Wij zijn vaak geneigd om het onszelf moeilijker te maken, streng te zijn.
We moeten hard werken, het verdienen! Wij vinden dat we ‘dit moeten overwinnen’ en beter ons best moeten doen. Zeker als het om dingen gaat, die je al vaker in je leven hebt gehoord. 



Maar weet je…wij zijn niet voor niets zelfstandig ondernemer.
Wij mogen zelf kiezen voor de makkelijkste weg!
Je hoeft niet te ploeteren als het niet nodig is. 
Soms zien wij zelf niet eens dat wij aan het ploeteren zijn…en soms houd je het (net al ik) 10 jaar vol. ;-).



En dan is het goed wanneer iemand anders jou erop wijst!



Dus daarom stel ik jou ook even de vraag:


Wat kost jou stiekem toch iedere keer weer teveel energie en tijd?



Vraag jezelf nu ook eens af:

Wat is de makkelijke weg?!



Ik ga het mijzelf in 2020 weer een stukje makkelijker maken!

Paul en Kitty Joachems van Klemtoon Media gaan mij ondersteunen bij het ontwikkelen en maken van interessante Podcasts! 

Kan ik lekker ouwehoeren…nu al zin in! ;-)



Mandy