Zeg maar NEE dan krijg je er TWEE

Zeg je weleens ‘Ja’ tegen klanten, terwijl je van binnen eigenlijk een ‘Nee’ voelt?

Ik herken dit gevoel.
Vroeger deed ik dit namelijk heel vaak!
Ik wilde iedereen helpen en niemand uitsluiten…
Ik wilde een klant niet kwijtraken en paste keer op keer mijn aanbod aan…
Ik wilde heel klantvriendelijk en zeer behulpzaam zijn…
Eigenlijk was ik constant aan het ‘pleasen’.

Ik wilde geen klanten mislopen dus nam ik alles aan.
Ik was vaak bang dat ik (nog) niet goed genoeg was en stelde weinig eisen aan de klant.
Ik zag mijzelf niet als ‘de expert’. Daardoor liet ik de klant vaak bepalen en vroeg ik te lage prijzen.
Ik ben er destijds keihard achter gekomen dat dit een groot probleem is voor ondernemers zoals jij en ik!
Want als je wil groeien, zal je steeds meer NEE moeten zeggen tegen mensen die niet bij jou passen.
Ook zal je NEE moeten zeggen tegen verzoeken en taken die niet bij jouw missie en droom passen.
Uit eigen ervaring kan ik je vertellen… ‘NEE zeggen’ kan in het begin heel ‘oncomfortabel’ voelen.
Maar als je geen NEE durft te zeggen, hou je jezelf klein. Je voorkomt hiermee namelijk dat je tegen nog meer mensen ‘nee’ moet zeggen.
En als je steeds maar ‘ja’ blijft zeggen, groeien alle mensen om je heen en zet je jouw visie en droom op de 2de plaats.
Want…

  • Je loopt vast in je planning en tijd…
  • De dingen die jij echt graag wil gaan doen, blijven liggen…
  • Je dient je klant maar niet je eigen bedrijf…
  • En vrijheid is ver te zoeken…

Als je ja zegt om anderen blij te maken, kan men hier ook misbruik van maken. Mensen nemen je uiteindelijk minder serieus en kunnen zelf over je heen gaan lopen.
Als jij echt wilt leven van het werk dat je het allerliefste doet.

  • Vertrouw én volg je intuïtie
  • Blijf trouw aan je eigen droom en wensen voor jouw bedrijf.
  • Kies dus alleen je ideale klanten! De klant mag het best verdienen om jouw klant te mogen zijn.
  • Ga niet onderhandelen en tornen aan je eigen aanbod.
  • Hou de regie en ga staan voor jouw eigen visie en werkwijze.
  • Vertrouw er op dat jij de expert bent en zeg respectvol wat er gezegd moet worden!

Alleen dan bied je de klant wat hij echt nodig heeft!
Ze bellen jou tenslotte niet voor niets 😉
Men krijgt zo nog meer respect voor jouw visie en bedrijf.
Je wordt nog aantrekkelijker voor de klanten met wie jij graag wilt werken.
Raak er dus aan gewend om je af en toe ‘oncomfortabel te voelen’.
Deze momenten zijn maar tijdelijk en daarna ben je gelijk gegroeid!
En weet ook dat als je met de juiste intentie, duidelijk en respectvol ‘Nee’ zegt, je nog verbaasd kan zijn over het vervolg.
Mensen waarderen je vaak nog veel meer…
Dus…Als je vandaag een NEE voelt…spreek ‘m respectvol uit en ga je even lekker ‘oncomfortabel’ voelen…en ben je morgen weer gegroeid!
YESS!!
Mandy